איך עובדים עם רשויות המס וביטוח לאומי?

קיבלתם החלטה להקים עסק עצמאי ובניתם תוכנית עסקית? עכשיו צריך לקבל החלטה על צורת ההתאגדות של העסק ובהתאם כל צורת העבודה מול הרשויות.

במדינת ישראל קיימות מספר אפשרויות לעסק להתאגד:

עצמאי – אדם שהכנסותיו מגיעות מפעילות עסקית עצמאית שלו.

שותפות – צורה של התאגדות משפטית, בין מספר בני אדם המנהלים יחד עסק לשם הפקת רווחים.

חברהארגון בעל ישות משפטית שמאגד אנשים למען מטרה משותפת, בדרך כלל לשם הפקת רווח. החברה היא ישות הקיימת בחוקיה של כל מדינה מודרנית, והיא הדרך העיקרית לקיומה של פעילות עסקית משותפת לאנשים אחדים.

החלטתם שאתם מעוניינים להתחיל את דרכם כעצמאי? נרשמתם ברשם החברות כשותפות או כחברה? מגיע לכם מזל טוב! ומה עושים הלאה?

שלב 1 – פתיחת תיק עוסק במע"מ.

לפני שנרשמים כעוסק אסור לקבל הכנסה מלקוחות.

ישנן 2 הגדרות של עוסק: פטור ומורשה. לצורך הבנת ההבדלים בין השניים – ראה מאמר מי יכול להיות עוסק פטור?

שלב 2 – פתיחת תיק במס הכנסה.

שלב 3 – פתיחת תיק בביטוח לאומי.

לצורך הורדת טפסים לפתיחת תיקים – לחץ כאן.

ומה קורה לאחר פתיחת תיקים?

במהלך השנה יש לנהל רישום מסודר של הכנסות והוצאות, לדווח לרשויות בהתאם לדרישות החוק ולשלם מקדמות לפי פנקסים שנקבל בדואר לאחר פתיחת התיקים.

בתום שנה יש להגיש דוח שנתי למס הכנסה על הפעילות של אותה שנה.

בנוסף, כל עצמאי מקבל דרישה להצהרת הון, בדרך כלל שנה אחרי פתיחת תיק במס הכנסה, ולאחר מכן כל 3-5 שנים. חשוב מאוד להתכונן להגשת הצהרת ההון במועד, ראה מאמר היערכות להגשת הצהרת הון

שאלה : האם כדאי להיעזר בשירותי רואה חשבון לגבי פתיחת תיקים, דוח שנתי והנהלת חשבונות שוטפת?

מבחינת חברה – הטיפול מול הרשויות, הכנת דוח שנתי וגם הנהלת החשבונות דורש ידע מקצועי רב ובדרך כלל ללא רואה חשבון קשה לעמוד במלוא דרישות החוק.

מבחינת עצמאי – העצמאי יכול לפתוח תיקים ברשויות לעצמו, וגם להגיש דוח שנתי בעצמו. אולם על מנת לנצל את מלוא הטבות המס לפי החוק מומלץ בחום להיעזר במומחה.

לגבי התנהלות שוטפת במהלך השנה – נחלק את התשובה לשניים:

עצמאי שהינו עוסק מורשה – חייב בדיווח שוטף על מע"מ בגין הפעילות שלו, ובתנאים מסוימים חייב בהנהלת חשבונות מקצועית, ולכן אנו ממליצים להיעזר במומחה גם במהלך השנה לגבי הפעילות השוטפת.

עצמאי שהינו עוסק פטור – במבט ראשון אינו צריך להיעזר ברואה חשבון בפעילות השוטפת שלו, אולם מהניסיון המקצועי שלנו ניתן לראות כי ישנם יתרונות רבים לניהול הכנסות והוצאות אצל רואה החשבון גם במהלך השנה:

– ניהול חשבונות שוטף מבטיח כי הקבלות על הוצאות יישמרו לצורך הדיווח השנתי ולא ילכו לאיבוד

– תשלום מקדמות מס הכנסה וביטוח לאומי יהיה עקבי וייבחן במהלך השנה על מנת למנוע קנסות.

– סוגיות שקשורות להתנהלות שוטפת מול הרשויות יקבלו מענה בזמן וביעילות

– העלויות זניחות

לפרטים נוספים ותמחור שירותי הנהלת חשבונות של אפקטיב-סטרים – לחץ כאן.