בניית תוכנית עסקית – המדריך השלם

תכנית עסקית היא מפת דרכים חיונית להצלחה עסקית. מסמך מתאר את המסלול בכוונת חברה לנקוט כדי להגדיל את ההכנסות ומנבא התנהלות פיננסית של החברה ל 3-5 שנים הקרובות.

מבנה של תוכנית עסקית:

1. תקציר מנהלים

תקציר מנהלים הוא התקציר של התכנית העסקית והוא כולל תיאור פרופיל ומטרות העסק.

להמלצות לכתיבת תקציר מנהלים לחצו כאן.

2. תיאור העסק

תיאור העסק הוא החלק בו אנו מספקים מידע על מה שהעסק עושה, מה מבדיל אותו מעסקים אחרים ומהם שווקי היעד למוצרים או לשירותים שלנו. חלק זה של התכנית העסקית מספק סקירה מפורטת של האלמנטים השונים הבונים את העסק, והמטרה היא לעזור לקוראים ולמשקיעים הפוטנציאליים להבין את היעדים העסקיים והייחודיות של העסק במהירות.

במסגרת תיאור העסק יש להגדיר מיהו קהל היעד, מה הם הצרכים שלו וכיצד המוצרים שלנו יתנו מענה לצרכים אלו. בנוסף, יש לציין את היתרונות התחרותיים  שיעזרו לעסק להגיע להצלחה, כגון המיקום, מומחיות העובדים, תפעול יעיל, חדשנות או יכולת להביא ערך מוסף ללקוחות.

3. ניתוח שוק

לאחר תיאור העסק, חיוני לצרף מחקר על הענף העסקי, השוק והמתחרים הרלוונטים לעסק שלנו.

ניתוח השוק בתכנית העסקית צריך להמחיש את המקצועיות שלנו, את ההיכרות עם השוק וכן להציג את כל הממצאים והמסקנות של המחקר.

להמלצות נוספות ניתוח שוק לחצו כאן.

4. מבנה ארגוני ומשפטי

כל עסק בנוי באופן שונה, בהתאם לאופי הפעילות והמטרות שלו. כחלק מבניית התכנית העסקית עלינו למצוא את המבנה הניהולי המתאים בצורה הטובה ביותר לפעילות העסק שלנו.

בפרק זה אנו מציגים את המבנה הארגוני של העסק, את פרטי הבעלות על העסק, פרופילים של הצוות הניהולי ואת הכישורים של המייסדים.

לפרטים נוספים שיש לכלול בחלק זה לחצו כאן.

 5. שירות או קו מוצרים

חלק זה מתמקד בתיאור השירות או המוצר שלנו, תוך שימת לב ליתרונות שלהם עבור הלקוחות וקהל היעד הרלוונטי. בתיאור יש להתמקד בצורך שהמוצר הספציפי ימלא עבור לקוחות היעד.

חלק זה כולל:

  • מידע על היתרונות הייחודיים של המוצר או השירות מנקודת המבט של הלקוחות, כאשר יש להתייחס ליתרונות במוצר ולמה הוא עדיף על פני אלו של המתחרים.
  • יש להתייחס לשלב הפיתוח הנוכחי בו נמצא המוצר שלכם ( רעיון, אב טיפוס וכדו') וכל אזכור של זכויות יוצרים או פטנט צפויים יש לציין בחלק זה.
  • בנוסף, יש לחשוף האם היבטים מרכזיים של המוצר עשויים להיות מסווגים כסודות מסחריים, ויש לכלול כל מידע הנוגע להסכמים משפטיים קיימים.
  • יש לתאר את כל פעילות מו"פ שעוסקים או מתכננים לעסוק בה, ולאילו תוצאות מצפים ממנה. הקפידו לנתח את מאמצי המחקר והפיתוח גם של המתחרים בענף.

6. שיווק ומכירות

שיווק, למעשה, הוא תהליך יצירת לקוחות.  זהו הלב של העסק ולכן חלק זה חשוב במיוחד בבניית תכנית עסקית.

בחלק זה חשוב להגדיר אסטרטגיית שיווק ולהחליט כיצד אנו מתכוונים למכור את המוצר שלנו, כלומר להגדיר גם אסטרטגיית מכירות.

כמובן שאין דרך אחת לבחירת אסטרטגיית שיווק, עם זאת, ישנם צעדים פשוטים אשר יעזרו לכם לחשוב על הכיוון והטקטיקות בהם תרצו להשתמש על מנת להגדיל את המכירות ולשמור על נאמנות לקוחות.

 למידע נוסף על אזטרטגיות שיווק ומכירות לחצו כאן.

7. בקשת מימון

מיזמים רבים נדרשים למימון, ובחלק זה אנו מציגים את בקשת המימון שלנו כאשר עליה לכלול את הפרטים הבאים:

  1. מהו המימון הנדרש לנו כיום
  2. היקף המימון שיידרש ב-5 שנים הקרובות
  3. כיצד בכוונתנו להשתמש בכספים שיתקבלו: מימון הון חוזר? מחזור חוב קודם? רכישות אסטרטגיות לפיתוח העסק?
  4. תכנון ההתנהלות הפיננסית: תכנית החזר חוב או תכנון למכור את העסק. אלמנטים אלו חשובים מאוד לנושה העתידי, שכן הם עלולים להשפיע באופן ישיר על היכולת שלכם להחזיר את ההלוואה.

בתיאור דרישות המימון חשוב לכלול את הסכום הנדרש עכשיו ואת הסכום שידרש בעתיד, סוג המימון המועדף (למשל הון עצמי, חוב), הבטוחות לחוב ואת התנאים להחזר.

כדאי לדעת: גיוס כספים ממשקיע שונה בתכלית ממימון בנקאי. ההבדלים העיקריים הינם:

  מימון בנקאי גיוס כספים ממשקיע
לוח זמנים להחזר ההלוואה לוח זמנים מוגדר מראש לוח זמנים מותנה בפעילות החברה
בטחונות להלוואה תמיד יידרשו על ידי הבנק תלוי במשא ומתן
קבלת החלטות הבנק אינו מתערב בקבלת החלטות בעסק המשקיע ירצה להיות מעורב/לשלוט בקבלת ההחלטות בעסק
עלות המימון ריבית והפרשי הצמדה חלק מהרווחים והשפעה מהותית על פעילות העסק
סיום ההתקשרות בתום החזר מלוא גובה ההלוואה כולל ריבית לבנק בדרך כלל המשקיע מקבל חלק מהעסק בתמורה לכספו

 

8. תחזיות פיננסיות

במידה ואנו זקוקים למימון, עלינו לספק תחזיות פיננסיות שיגבו את הבקשה.

בעלי עסק קיים יתבקשו לספק נתונים היסטוריים הקשורים לביצועי העסק, כאשר רוב הנושים דורשים נתונים של 3-5 השנים האחרונות בהתאם לאורך הזמן בו העסק קיים. נתונים כספיים שכדאי לצרף כוללים מאזנים, דו"ח רווח והפסד, ודו"ח תזרים מזומנים עבור כל שנה (בדרך כלל 3-5 שנים). לעתים קרובות, נושים מעוניינים גם ב ביטחונות שבאפשרותינו להעמיד כדי להבטיח את פירעון ההלוואה, ללא תלות במצב של העסק.

כל העסקים, בין אם אתחול או צומח, יידרשו לספק נתונים כספיים פוטנציאליים. רוב הזמן, נושים ירצו לראות מה החברה מסוגלת לדעתכם לעשות בחמש השנים הקרובות. לכן, יש לצרף תחזית להכנסות ותזרים המזומנים ב-5 השנים הקרובות. לגבי השנה הראשונה, כדאי לספק תחזיות חודשיות או רבעוניות. לגבי השנים הבאות התחזית יכולה להיות שנתית.

יש לוודא כי התחזיות מתאימות לבקשות המימון- נושים יהיו על המשמר לאי דיוקים. במידת הצורך, יש להדגיש איזה מהמידע מבוסס על הנחות בלבד.

לבסוף, יש לכלול ניתוח קצר של המידע הפיננסי שלכם, כולל יחסים פיננסים וניתוח מגמות לנתונים הכספיים (הן היסטורים והן עתידיים). כמו כן, מומלץ להוסיף גרפים של ניתוח המגמות (במיוחד אם הן חיוביות).

9. נספח

לאחר התרשמותם מהתוכנית העסקית, ייתכן שהקוראים ירצו גישה למידע מפורט יותר עבור פרטים שאוזכרו בתוכנית. על כן, חשוב שהנספח ובו הפירוט הנרחב יהיה בהישג יד. 

לפרטים נוספים לחצו כאן.

איך לגרום לתכנית העסקית שלכם להתבלט?

ההבנה שלכם בכל הנוגע לבידול העסקי ולייחודיות הספציפית של העסק והמוצרים היא המפתח שיעזור לכם להתבלט על השאר ולהמחיש את היתרונות על פני המתחרים.

שאלו את עצמכם: מהו הערך המוסף שלכם? לדוגמא – בכל עיר יש הרבה מסעדות, כולן מוכרות אוכל אך כל אחת פונה לקהל ספציפי המוצא את הערך המוסף במסעדה. בין אם זהו שירות אישי ואדיב, תפריט ייחודי או אווירה חדשנית, מה שהם באמת מוכרים הוא את השילוב הייחודי שלהם בין המוצר, הערך וחווית המותג.

על כן, חשוב להגדיר בבירור מה בעצם אנו מוכרים. אם נמכור בו זמנית הכל, זה יכול להשפיע באופן שלילי על הצמיחה העסקית.

כעסק קטן, לעתים קרובות מוטב לבחור באסטרטגיה בה נחלק את המוצרים או השירותים לנישות. באופן זה ניתן להציע לכל קבוצת קונים פוטנציאליים את המוצרים והשירותים האטרקטיביים עבורם ביותר באופן שיענה על הצרכים הספציפיים שלהם. בכלל, יצירת נישה עבור העסק היא חיונית להצלחה. לעתים קרובות, בעלי עסקים יכולים לזהות נישה המבוססת על ידע השוק שלהם או לחילופין לערוך סקר שוק ולחשוף את הצרכים שאין להם עדיין מענה בקרב קהל היעד.

לסיכום, בעת פתיחת עסק ויצירת תוכנית עסקית, עלינו להבין מה הופך את העסק לייחודי, מה נדרש על מנת שהמוצר או השירות יגשים את ייעודו , ומהם היתרונות שיעזרו לעסק להתבלט בשוק.

למידע נוסף על בניית תכנית עסקית וייעוץ פיננסי מבית אפקטיב סטרים

צרו איתנו קשר עוד היום:

טל': 03-5293833  דוא"ל:  info@effectivestream.co.il